AI staje się kluczowym elementem kształtującym przyszłość wielu branż. Edukey – szkolenia jutra interesuje wpływ tej rewolucji na branżę szkoleniową. Jakie więc nowe możliwości otwiera przed nami AI, a jakie stwarza zagrożenia?

✅ Uczenie modelu AI: W tym procesie model AI jest szkolony na naszych danych (np. przez fine-tuning albo tworzenie nowego modelu, np. w oparciu o modele open source, takie jak LLaMA). To pozwala na tworzenie spersonalizowanych modeli, dostosowanych do metodyki szkoleniowej, specyfiki branży, albo do specjalistycznych zastosowań (np. prawo danego kraju). Dodatkowo możemy zastosować technikę Retrieval Augmented Generation (RAG) aby zapewnić modelowi dostęp do aktualnej bazy danych, np. danych finansowych, repozytoriów kodu lub bazy Q&A.

✅ Personalizacja: Jednym z największych atutów wdrażania AI w szkoleniach jest możliwość personalizacji doświadczeń edukacyjnych. Modele sztucznej inteligencji mogą analizować styl uczenia się, postępy i wyzwania, dostosowując materiał szkoleniowy i metodykę do indywidualnych potrzeb uczącego się.

✅ Interaktywne Platformy Szkoleniowe: Poprzez symulacje i wirtualne laboratoria, uczący się mogą w praktyczny sposób eksperymentować i rozwiązywać realne problemy lub ćwiczyć przez głosowe Role Playing. To nie tylko zwiększa zaangażowanie, ale również pozwala na bezpieczne eksplorowanie i naukę poprzez doświadczanie.

✅ Inteligentne systemy oceniania: Modele AI mogą automatycznie oceniać prace uczestników szkoleń, udzielając szczegółowej informacji zwrotnej na temat ich mocnych i słabych stron. Systemy te mogą również identyfikować błędy przez nich popełniane i sugerować odpowiednie materiały edukacyjne.

✅ Wirtualni asystenci edukacyjni: Modele AI mogą służyć jako wirtualni tutorzy, którzy udzielają studentom natychmiastowej pomocy i odpowiedzi na pytania. Taka pomoc może być dostępna 24/7, co zapewnia uczestnikom szkoleń ciągłe wsparcie w nauce.

✅ Automatyzacja: Modele AI mogą być wykorzystywane do automatyzacji zadań administracyjnych związanych ze szkoleniami, np. odpowiedź na pytania uczestników, ocena zaangażowania i zadowolenia oraz tworzenie raportów.

✅ Dostępność i Skalowalność: Szkolenia mogą być łatwo dostosowane do różnych języków i kultur, co czyni wiedzę bardziej dostępną globalnie. Ponadto, AI może obsłużyć większą liczbę uczestników.

❓Wyzwania: Wprowadzenie AI w branży szkoleniowej niesie za sobą również zagrożenia. Czy jest prawdopodobne, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w prowadzeniu szkoleń? Czy nadal będziemy uczyć się i rozwijać czy też pozwolimy, aby model AI wyręczył nas w nauce, myśleniu i rozwiązywaniu problemów? Czy sztuczna inteligencje będzie bezpłatna i ogólnie dostępna czy przeciwnie, droga i osiągalna tylko dla najzamożniejszych?

Jakie są Wasze doświadczenia i przemyślenia na temat przyszłości wykorzystania sztucznej inteligencji?