Profesjonalna firma szkoleniowa to klucz do efektywności
Wybór firmy szkoleniowej jest niezwykle ważny – zarówno dla specjalistów zarządzających talentami w firmie, a także dla pojedynczych osób, chcących zadbać o rozwój osobisty
W dobie rozliczania pracowników za efekty, także firmy oferujące szkolenia powinny być oceniane na podstawie dostarczenia rzeczywistych umiejętności swoim klientom. Na efektywność pracy składa się bowiem skuteczność nauczania, a nie ilość przebytych szkoleń. Dlatego też gdy chcemy przeprowadzić szkolenie pracowników, wybór firmy jest niezwykle ważną kwestią.
„Coraz więcej firm szkoleniowych rozumie tę potrzebę i wprowadza gwarancje oraz usługi dodatkowe zwiększające efektywność” – mówi Łukasz Matuszewski z firmy Edukey. „Opinie klientów coraz częściej pojawiają się na stronach firm, jako dowód na efektywności i skuteczność ich usług” – dodaje.
Jak zatem wybrać najlepsze szkolenie i mieć pewność że nasze pieniądze przełożą się na realne efekty? Dostępna oferta jest tak różnorodna, że wybór dostawcy usług szkoleniowych może nie być wcale taki oczywisty. Aby ułatwić sobie to zadanie warto wziąć pod uwagę wszystkie poniższe kryteria:
Szkolenia dostosowane do indywidualnych potrzeb
Pierwszym i najważniejszym kryterium przy wyborze oferty powinna być ocena tego, czy występuje zbieżność pomiędzy naszymi potrzebami szkoleniowymi, a tym co w swoim programie oferuje nam usługodawca. Bez względu na to, czy organizowane szkolenie jest zamknięte – dla firm, czy też otwarte – dla indywidualnych uczestników, firma szkoleniowa powinna przeprowadzać analizę potrzeb szkoleniowych oraz analizę poziomu wiedzy uczestników. Dzięki takim danym, możliwe jest dokładne dopasowanie programu i długości szkolenia. Ważne jest również elastyczne podejście odnośnie terminów, miejsca szkolenia, sposobu płatności, czy tego co zawiera w sobie szkolenie (nie każdy chce np. tablet w cenie szkolenia, niektórzy w zamian woleliby np. dodatkowe godziny konsultacji po szkoleniu).
Opinie klientów po szkoleniu
Niektóre firmy publikują je na swojej stronie, jednak należy wówczas zwrócić uwagę czy podane są dane osoby, która napisała opinię. Anonimowe opinie albo te podpisane „Adam, informatyk” są mało wiarygodne. „Od początku, czyli od 2010 roku, zbieramy referencje oraz opinie o Edukey z ankiet po szkoleniu, mamy ich już kilka segregatorów. Są cennym argumentem dla naszych klientów” – dodaje Łukasz Matuszewski. Opinii oczywiście należy poszukać również w Internecie, np. na forach albo w serwisach z ocenami fachowców.
Firma szkoleniowa = Trenerzy
Firma powinna współpracować tylko z doświadczonymi trenerami o udokumentowanych umiejętnościach (np. certyfikaty, referencje). Nie warto ryzykować udziału w szkoleniu prowadzonym przez osobę początkującą, lub uczącą na co dzień młodzież, a nie osoby dorosłe. Trenerzy mają również swoje specjalizacje (zarówno w tematyce szkoleń jak i specyfice osób z którymi pracują). Dobrze jest wybrać takiego trenera, który najlepiej odpowiada naszym potrzeb. W przypadku szkoleń zamkniętych firma powinna umożliwić wybranie trenera innego niż rekomendowany.
Gwarancja zadowolenia ze szkolenia
Niestety zdarza się, że pomimo skrupulatnego wyboru rodzaju szkolenia i usługodawcy bywamy nie do końca usatysfakcjonowani. Co można zrobić, aby zagrożenie takiego rozczarowania zminimalizować? Odpowiedź jest prosta – skorzystać z propozycji usługodawcy, który zagwarantuje nam, że po jego szkoleniu będziemy w pełni zadowoleni. Gwarancje oferowane przez firmy przybierają różną postać. Niektóre wprowadziły możliwość ponownego wzięcia udziału w tym samym szkoleniu, jeśli poprzednie nie wystarczyło do przyswojenia wiedzy. Taką praktyką może się pochwaić Edukey. „Dzięki gwarancji nasi klienci mają pewność otrzymania tego, za co płacą, czyli wiedzy i umiejętności, a nie kilkunastu godzin spędzonych w sali szkoleniowej” – mówi Łukasz Matuszewski, Marketing Manager firmy Edukey.
Szkolenia a technologia
Przy wyborze szkoleń komputerowych zawsze należy upewnić się jakim sprzętem i oprogramowaniem dysponuje firma przeprowadzająca kurs. Bardzo ważna jest aktualność oprogramowania (np. dla szkoleń z pakietów biurowych – dla przykładu szkolenie z Excela – minimum to Windows 7 i Office 2010) oraz zapewnienie uczestnikom wysokiej jakości sprzętu, którego obsługa będzie łatwa i szybka. Przed zorganizowaniem szkolenia, firma szkoleniowa zawsze powinna dopytać o wersję oprogramowania na jakim przyszli uczestnicy szkolenia pracują na co dzień. Standardem jest również stosowanie projektorów multimedialnych, a coraz częściej również narzędzi e-learningowych.
Raport ze szkolenia i opieka poszkoleniowa
Na opiekę poszkoleniową składa się nie tylko możliwość ponownego, nieodpłatnego uczestnictwa w szkoleniu w ramach gwarancji, ale także pomoc w bieżących trudnościach. Dobra firma szkoleniowa, to taka, która zatrudnia trenerów chętnie służących radą i pomocą również po kursie (częste są np. pakiety godzin do wykorzystania po szkoleniu komputerowym, albo dostęp do forum pomocy na platformie e-learningowej).
Szkolenia – cena
Jest ważna, jednak rzadko szkolenie najdroższe jest najlepsze. Warto tutaj stosować zasadę złotego środka. Wybierając oferty optymalne zwykle najmniej ryzykujemy (na pewno nie przepłacimy, a jednocześnie firma nie będzie na siłę „ciąć kosztów”).
Referencje firmy szkoleniowej
Zawsze należy weryfikować te informacje. Jeśli firma nie posiada ich na stronie powinno wzbudzić to naszą najwyższą ostrożność. Warto prześledzić też, jacy klienci korzystali z usług danej firmy: czy były wśród nich firmy duże, czy tylko małe? Czy są firmy z naszej branży?
Oczywiście kryteriów oceny może być więcej, jednak zastosowanie się do powyższych znacznie zmniejszy ryzyko wyrzucenia pieniędzy w błoto i zmarnowania czasu na bezwartościowym szkoleniu.
Jeśli już udało Ci się wybrać firmę szkoleniową, polecamy artykuł Jak zorganizować skuteczne szkolenia pracowników.
Zostaw komentarz